تفاوت شماره شبا بانک گردشگری با شماره شبا سنتی

شماره شبای متعلق به بانک گردشگری و شماره شبای سنتی (شماره شبای متعلق به بانک های سنتی) دارای تفاوت هایی هستند

توسط مدیر سایت در 11 مرداد 1402

شماره شبای متعلق به بانک گردشگری و شماره شبای سنتی (شماره شبای متعلق به بانک های سنتی) دارای تفاوت هایی هستند که در این مقاله به بررسی آن ها می پردازیم.

شماره شبای بانک گردشگری دارای بیشترین تعداد ارقام در میان شماره شباهاست. در واقع، شماره شبای بانک گردشگری متشکل از سه عدد اولیه، یعنی IR و یک رقم بانکی یا شعبه بانکی، دو رقم خود مشتری (به عنوان کد حساب) و هشت رقم دیگر، برای جلوگیری از هر گونه خطر تقلب در انتقال پول و همچنین فراهم کردن قابلیت برقراری تراکنش با برخی از کشور های دیگر مانند ترکیه و داراییهای های دیگر، از ضرورت شماره شبا بانک گردشگری ورود به بازار بین المللی است.

همچنین، شماره شبای بانک گردشگری، به بانک های سنتی نسبت به پیشینه های سنتی دسترسی آسان تری دارد، چرا که کد بانک بین المللی آنها به شماره شبای بانک گردشگری مرتبط است و به طور مستقیم سنتی کد (به عنوان مثال US routing number) به آن نیاز دارد. اضافه بر این، بسیاری از بانک های سنتی هم اکنون برای هماهنگی با الگوریتم های بین المللی شماره شبا بانک گردشگری را به کار می برند.

در مقابل، شماره شبای سنتی معمولاً شامل یک وعده ملودی راندوم است که توسط بانک ایجاد شده و خطر تقلب در بسیاری از انتقال پول های درون کشوری کمتر است. هرچند که این شماره می تواند متفاوت باشد برای هر شعبه یا حساب دارنده حساب که در سیستم نرم افزاذ مربوط به بانک ذخیره شده از نظر جایگاه آن در سری میلودی مشخص می شود.

به طور خلاصه، تفاوت شماره شبای بانک گردشگری با شماره شبای سنتی ، معمولاً به دلیل منظر کاربری متفاوت آنها است. اگرچه ممکن است به نظر برسد که از نظر نظام متشابهند، اما واقعیت این است که ارقام متفاوت و روش های مختلفی برای شناسایی و اطمینان از اطلاعات هر کدام دارند. غالباً، شرکت هایی که در زمینه ارائه خدمات بین المللی فعالیت می کنند، نیاز دارند که از شماره شبای بانک گردشگری برای انجام تراکنش های مالی استفاده کنند، در حالی که شرکت هایی که فعالیت خود را در داخل کشور انجام می دهند، از شماره شبای سنتی استفاده می کنند.



"تفاوت شماره شبا بانک گردشگری با شماره شبا سنتی (بانک گردشگری، شماره شبا، تفاوت

شماره شبا یا شماره حساب بین المللی، یک کد استاندارد برای شناسایی حساب‌های بانکی است که در سیستم مدیریت و انتقال پول بین المللی (SWIFT) استفاده می‌شود. این کد با توجه به کشور و بانک مخابره کننده حساب، صادر می‌شود و به دلیل استاندارد بودن، در انواع پرداخت‌های مختلف، همچون انتقال وجه و یا پرداخت فاکتور، بسیار کاربرد دارد.

در بانک گردشگری، شماره شبا برای حساب‌های بانکی این بانک، با بیان ترتیب رقم‌های مشخصی، شامل کد کشور، کد بانک و مجموعه دیگری از ارقام است. به عنوان مثال، شماره شبا برای یک حساب جاری در بانک گردشگری در ترکیه به شکل زیر است:

TR73 0006 2001 0000 0062 9579 02

اما در مقایسه با شماره شبا سنتی، تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد. شماره شبا سنتی نیز، با توجه به کشور و بانک، یک کد شناسایی بانکی است که در بسیاری از کشورها، همچون ایران، تا قبل از استفاده از شماره شبا استفاده می‌شد. برای نمونه، شماره حساب جاری در بانک ملی ایران به صورت شماره شبا سنتی به شکل زیر است:

IR 62017 0000 00 0104 1643 4

از طرفی، تفاوت واقعی میان این دو شماره شبا، در نحوه رمزگذاری ارقام موجود در آن‌ها و استفاده از کد‌های مجزا برای شناسایی حساب در کشور‌های مختلف، قابل مشاهده است. اما در هر دو حالت، کد شناسایی حساب بین المللی به صورت یکتا و استاندارد در اختیار دو طرف قرار می‌گیرد که در سرعت و دقت انتقال وجه، بسیار مؤثر است.



تفاوت شماره شبا بانک گردشگری با شماره شبا سنتی (شماره شبا، بانک گردشگری، سنتی

شماره شبا یا شماره شبا بانکی، از مهم‌ترین وسیله‌های انتقال پول در ایران است. این شماره شامل ۲۴ رقم است و شامل ۴ قسمت اصلی می‌باشد که شامل کد کشور، کد بانک، کد شعبه و شماره حساب می‌باشد. هشت رقم آخر شماره شبا، شماره حساب برای صاحب حساب در نظر گرفته می‌شود.

اما در بسیاری از موارد، شماره شبا سنتی به عنوان شماره حساب برای تراکنش‌های مالی استفاده می‌شود. برای این که افراد بتوانند از این شماره‌ها برای انتقال پول استفاده کنند، بانک‌ها برای آنها شماره‌هایی اختصاص می‌دهند. این شماره‌هایی که به صورت سنتی هستند، شامل شماره حساب و کد شعبه می‌شوند.

بانک گردشگری از بانک‌هایی است که شماره شبا خود را در قالبی خاص به عنوان شماره شبا بانکی استفاده می‌کند. این شماره شبا به همراه کد بانک و کد شعبه، به عنوان شناسه حساب برای انتقال پول به حساب‌های بانک گردشگری استفاده می‌شود. برخی بانک‌های دیگر نیز از شماره شبا بانکی استفاده می‌کنند، اما غالباً به مجموعه ای از شماره حساب و کد شعبه که در قالب شماره شبا نوشته شده است، اشاره می‌کنند.

از مهم‌ترین تفاوت‌های شماره شبا بانک گردشگری با شماره شبا سنتی، می‌توان به حجم کمتر و سرعت بیشتر تراکنش‌های مالی اشاره کرد. به دلیل استفاده از یک شماره شبا، برای انتقال پول‌ها به بانک گردشگری، عملیات تراکنش سریعتر انجام می‌شود و احتیاج به وارد کردن اطلاعات بیشتر برای تراکنش نیست. همچنین، محدودیت‌های زمانی برای تراکنش‌های بانکی کاهش می‌یابد و افراد می‌توانند به راحتی به تراکنش‌های مالی خود دسترسی داشته باشند.



تفاوت شماره شبا بانک گردشگری با شماره شبا سنتی

شماره شبا یا International Bank Account Number (IBAN) ، ابزاری است که برای تعیین مکان بانک و شماره حساب بانکی استفاده می شود. این ابزار در سطح بین المللی استفاده می شود و به عنوان یک کد ترکیبی از حروف و اعداد برای تعیین شناسه حساب بانکی استفاده می شود. با وجود اینکه بسیاری از بانک ها در سایر کشورها از IBAN استفاده می کنند، بعضی از بانک ها هنوز از شماره حساب سنتی خود استفاده می کنند.

بانک گردشگری ایران از شماره شبا برای همه حساب های بانکی خود استفاده می کند. این شماره شبا به عنوان یک کد ترکیبی از کشور، شماره بانک و شماره حساب بانکی تعریف شده است. با استفاده از این شماره شبا، انتقال بین المللی و درون کشوری اموال به صورت سریع و ساده امکان پذیر می شود. همچنین، این شماره شبا به عنوان یک وسیله امنیتی برای اطمینان از صحت شناسه حساب بانکی استفاده می شود.

از طرفی، بانک هایی که هنوز از شماره حساب سنتی خود استفاده می کنند، به عنوان یک شماره تلفنی برای شناسایی حساب بانکی استفاده می شود. این شماره حساب سنتی، به طور کلی شامل کشور، شماره بانک و شماره حساب بانکی است، اما به صورت جداگانه از هم در خط تلفنی بانک ها تعریف می شود. با این حال، برای انتقال بین المللی اموال، باید از شماره شبا استفاده شود.

به طور کلی، شماره شبا به عنوان یک روش مدرن و امن برای تعیین شناسه حساب بانکی مورد استفاده قرار می گیرد. بانک گردشگری ایران از شماره شبا برای تمام حساب های بانکی خود استفاده می کند و به مشتریان خود توصیه می کند که در هنگام انتقال بین المللی اموال، از شماره شبا استفاده کنند.



مزایا و معایب استفاده از شماره شبا بانک گردشگری نسبت به شماره شبا سنتی

شماره شبا، که مخفف عبارت "شماره شبکه الکترونیکی بانکی" است، یک سیستم الکترونیکی است که به منظور انتقال پول بین حساب‌های بانکی در سطح بین‌المللی طراحی شده است. در حالی که شماره شبا سنتی، که به آن شماره حساب اینتربانکی نیز گفته می‌شود، یک سیستم محلی است که بانک‌ها در داخل یک کشور از آن استفاده می‌کنند.

مزایای استفاده از شماره شبا بانک گردشگری عبارتند از: اولاً، عملیات انتقال پول با شماره شبا بانک گردشگری به راحتی و سرعت بیشتری انجام می‌شود و هزینه کمتری برای انجام آن پرداخت می‌شود؛ دوماً، با استفاده از شماره شبا بانک گردشگری، مشتریان می‌توانند پول خود را به حساب بانکی خود در سراسر جهان انتقال دهند و از خدمات بانکی بین‌المللی بهره‌مند شوند؛ سوماً، شماره شبا بانک گردشگری دارای قابلیت اصالت‌سنجی شدیدتری نسبت به شماره حساب اینتربانکی سنتی است.

با این حال، برخی از معایب استفاده از شماره شبا بانک گردشگری عبارتند از: اولاً، در صورت بروز خطایی در شماره شبا بانک گردشگری، پول بازگشت داده نخواهد شد و مشتریان باید به صورت جداگانه این مشکل را بررسی کنند؛ دوماً، در برخی از کشورها به دلیل مقررات محلی، استفاده از شماره شبا بانک گردشگری ممکن نیست و مشتریان باید از روش‌های دیگری برای انتقال پول استفاده کنند؛ سوماً، استفاده از شماره شبا بانک گردشگری نیازمند رعایت اصول امنیتی خاصی است و ممکن است در صورت افشای اطلاعات شماره شبا، مشکلات امنیتی جدی برای مشتری ایجاد شود.

بنابراین، استفاده از شماره شبا بانک گردشگری قابل توصیه است به شرطی که مشتریان در مورد معایب و مزایای آن دقیقاً آگاهی داشته باشند و با استفاده از روش‌های امنیتی مناسب، از خدمات بانکی بین‌المللی با اعتماد کامل بهره‌مند شوند.



روش استفاده از شماره شبا بانک گردشگری در مقایسه با شماره شبا سنتی

شماره شبا یا شماره بین‌المللی حساب بانکی، از جمله نمادهایی است که برای انتقال وجوه به صورت الکترونیکی استفاده می‌شود. به دلیل اهمیت زیاد این شماره، بسیاری از بانک‌های کشور و ارگان‌های دولتی به طور فعال از این شماره برای تسهیل کاربرد اقتصاد الکترونیک، استفاده می‌کنند.

بنابراین، در صورتی که مشتریانی بخواهند از بانک گردشگری استفاده کنند، می‌توانند با شماره شبا این بانک، به راحتی از خدمات این بانک پایدار و مفید استفاده کنند. این شماره شبا متشکل از سه بخش، شناسه کشور، شناسه بانک و شناسه حساب بانکی است.

اما در مقابل، شماره شبا سنتی یکی از روش‌های قدیمی انتقال وجه به صورت حضوری محسوب می‌شود. به دلیل مزایای بسیار زیاد استفاده از شماره شبا به عنوان یکی از روش‌های الکترونیکی، این روش قدیمی در حال کاهش استفاده می‌باشد.

از ویژگی‌های شماره شبا می‌توان به سرعت و دقت بیشتر در انتقال وجه، اطمینان بخشی بیشتر در انجام معاملات مالی، و در نهایت ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر به مشتریان اشاره کرد. به علاوه، استفاده از شماره شبا در انجام تراکنش‌های بین‌المللی، کاربران را از بروز مشکلاتی مانند تأخیر در تسویه حساب، هزینه‌های زیاد و اشتباهات بانکی در برداشت وجه منع کرده و باعث تسهیل انجام معاملات مالی در سطح جهانی می‌شود.

در کل، شماره شبا به عنوان یکی از روش‌های الکترونیکی جدید، به دلیل سرعت و دقت بیشتر، اطمینان بخشی بیشتر، امنیت بیشتر و ارائه خدمات بهتر، مقابل شماره شبا سنتی مزیت دارد و می‌تواند در تسهیل معاملات مالی، بخصوص در حوزه گردشگری، نقش مؤثری ایفا کند.



منبع
مقالات مشابه
نظرات کاربرن